andres-planas-N-JIMENEZ-01a

Identitat nua
N. JIMÉNEZ


Andrés Planas ha passat els dos últims anys i mig treballant en la gestació i el desenvolupament de la seva nova exposició, Meditecráneo. Planas es "despulla" i esprem la seva pròpia identitat per impregnar en la seva obra. Collages, poesia visual i una videoprojecció integren la mostra, que s'inaugura a la galeria Fran Reus de Palma.

L'artista se serveix del cos humà i dels agents que el "envaeixen" per donar forma a les peces de Meditecráneo, que es divideix en quatre parcel·les. La primera és una col·lecció de collages, que traça a partir de pàgines de revistes, i els protagonistes són calaveres, "persones sense identitat, però que em representen", explica l'artista. "El crani és com un contenidor de l'ésser i, a la vegada, sóc jo". Per què Meditecráneo? "Pel tractament del color i la seva estètica, molt pop art i expressionista".


Les temptacions de Santa Àgueda és el suggerent títol de la segona sèrie que conforma la mostra, en què Planas intervé pròtesis mamàries "que ja han complert el seu període vital" i les transforma en collages "tridimensionals". Ho fa a partir del objet trouvé (objectes trobats). Les peces, "algunes molt crues i altres vives i coloristes", s'acompanyen de fragments "ficticis" que relaten la història dels seus portadors.

Els "foscos" anys seixanta i l'experiència del mateix artista en una escola de capellans palmesà banyen altra col·lecció de composicions titulada Sotanes. En aquestes peces és on Planas assegura que "sac tots els meus fantasmes del passat", amb figures, precisament, "fantasmagòriques i eclesiàstiques".

Una videoprojecció i souvenirs a partir de fetus humans tanquen aquesta mostra que es complementa amb l'edició de dos llibres: Meditecráneo, amb imatges dels cranis amb textos literaris, poètics i científics sobre aquesta part de l'esquelet humà, i Les temptacions de Santa Àgueda, basat en la sèrie del mateix títol.